Tillbaka

Sicilien

I maj 2010 reste vi en vecka till Sicilien. Vi bodde i Cefalu, en gammal stad som hukade under en jättestor klippa, på norra Sicilien.

Vi hade köpt en paketresa där det ingick ett besök på Etna, en matlagningskurs och ett besök i Palermo.

Veckan började med matlagningskurs på Villa Dafne, ett lantbrukshotel på den sicilianska högslätten. Vägen dit var krokig, men med ett bedövande vackert landskap. I maj är det fortfarande grönt, trädgårdar och vägrenar är fyllda med vackra blommor.

Kockarna är redo!

I köket var det förberett med råvaror.

Auberginpaj, Lökomelett med mynta, Pasta och tomatsås, Sallad med Pecorinaost, Grillat lamm, potatisgratäng stod på menyn och som avslutning Canneloni med ricotta creme.

När allt var hackat, skuret, vispat, stekt och tillagat satte vi oss i den rustika matsalen och åt upp alltihop! Ett gott vin hörde till.

Nästa dag var det utflykt till Palermo. Vi besökte katedralen  i Monreale, unik för sin mosaik. Lunch intogs på en fiskrestaurang i Mondello, mycket bläckfisk (!). I Mondello fanns också det här fantastiska badhuset i morisk stil. Tänkte osökt på Varbergs badhus!

Sen bar det av till centrum i Palermo där vi först besökte katedralen

En liten stund för shopping, där vi föredrog att besöka grönsaksmarknaden. De långa "gurkorna" är en slags squash! Auberginer i fler former och färger än vi är vana vid hemma. Frukt och jordgubbar förstås. Jag lovar, jordgubbarna smakade mums!

Även hundarna tog siesta!

Och vi hann med en kopp kaffe och en cappucino innan vi åkte tillbaka till hotellet.

Sen hade vi ett par dagar för sol och bad och vi gick också på upptäcksfärd i den lilla staden Cefalu. Gamla hus och trånga, trånga gator. Men det hindrade inte att det var full fart på bilar och motorcyklar. Trafikregler? Finns inga.....

Sista utflykten gick till Etna, men vi började med ett besök i en apelsinlund. Apelsiner är en säregen växt eftersom den både blommar och bär frukt samtidigt!

Vi bjöds en lättare lunch med specialiteter från gården.

Så var det dags för höjdpunkten - besöket på Etna. Vi hade tur, det var ett strålande väder och vi såg på långt håll hur det rök från toppen.

Stora lavafält vittnade om utbrotten

Vi åkte buss upp till 2000 meters höjd. Sedan linbana ytterligare 700 meter och till sist jeepbussar i 200 meter. Det var mycket snö kvar på Etna och ganska kallt, även om solen gjorde luften ganska behaglig.

Längre ned på Etnas sluttning odlas mycket vin och vi stannade hos vintillverkaren Murgo för smakprovning. Det bjöds både sparkling, vitt, rosé och rött vin.

Överallt på Sicilen såg vi underbart vackra blommor. Det här är dels ett kameliaträd och dels en alldeles fantastisk gul ros. Jag fotagraferade många fler, men de här båda får stå för hela blomsterprakten.