Tillbaka

Nordthailands pärlor 2006

I november/december 2006 reste vi med Temaresor till Nordthailand. Vi flög reguljärflyg och landade i Bangkok på den då alldeles nyöppnade flygplatsen Suvarnabhumi. Kaos är ett milt uttryck, skyltningen var bristfällig, vi letade länge efter passkontrollen och bagagebandet! Långa, långa köer eftersom det landat många plan samtidigt. Ljudnivån var olidlig, varje pass granskades noggrant och det var VARMT! Väl ute konstaterade vi att indier som reser har hela sitt bohag med sig, enorma väskor och paket! Ankomsthallen var väldigt liten i förhållande till antalet passagerare och bagage och vi letade förtvivlat efter Temaresors representant som skulle möta och förse oss med resehandlingar till vår nästa destination, Phitsanulok. Ingen var där!

Vad gör vi nu? Vi gissade att vi hade varit fler i planet som skulle på samma resa och vi började spana efter fler passagerare som såg vilsna ut. Till slut var vi 10 personer med samma resmål och vi blev genast en sammansvetsad grupp. Efter ett antal telefonsamtal hade vi lokaliserat Temaresors kontor/representant i Bangkok. Han hade missat vår ankomsttid! Ett ett par timmar senare fick vi våra biljetter och många ursäkter, sen kunde vi fortsätta med inrikesflyget till vårt första stopp på resan, Phitsanulok.

Efter middag och en god natts välbehövlig sömn fortsatte vi nästa dag med buss till Sukhothai.

Vi stannade vid Wat Yai, ett av Thailands viktigaste tempel som inrymmer "Den Segerrika Buddhan" .

Många skolbarn besökte templet. Skoluniform är obligatorisk förstod vi.

Där var också tempelmarknad, med massor av spännande burkar och grönsaker.

Dag 4 på vår resa blev en lång resdag med buss upp till Chiang Mai. Vi passerade de historiska ugnarna i Si Satchanalai, där celadon keramik hade tillverkats och vi besökte ett kungligt sarongväveri/museéum. Vi var trötta efter resan, men inte värre än att vi besökte nattmarknaden Chiang Mai som är en av Asiens största. Här fanns absolut allt att köpa, mycket hantverk, kläder, elektronik och - naturligtvis - mycket "kopior".

Nästa dag ägnade vi åt utflykter i Chiang Mais närhet. Det var skönt att slippa långa bussturer idag.

Först elefanter på " Mac Taman Elephant Camp". Först enuppvisning av elefanterna och hur de kunde arbeta och sen naturligtvis obligatorisk elefanttrekkiing! Vi fick den minsta elefanten, som hade lite svårt att hänga med de andra så vi kom på efterkälken! Tungt lass för minstingen?

Vi prövade även att köra oxkärra och kände oss som nybyggare på prärien.

Oxarna lunkade på i maklig takt och vi passerade bl byns lanthandel!

Det var för övrigt mycket vacker natur runt Elephant camp, mjuka skogbevuxna kullar och förhållandevis rent från skräp!

Efter lunch besökte vi ett buffelläger och fick en lektion i hur man planterar och skördar ris på traditionellt sätt:

Plöjer....

.... fiskodling

harvar....

....sätter risplantor

tröskar efter skörd .....

.... sållar

Ingen Thailandsresa utan ett besök i en orkidéodling!

I den här odlingen hade man specialicerat sig på Vanda och Assocenda.

Underbart vackra blommor.

Nästa dag byter vi fordon till minibuss - vägarnas beskaffenhet gör det omöjligt att köra med vanlig buss! Färden går från Chiang Mai till Mae Hong Son som ligger nära gränsen till Burma uppe i nordvästra Thailand. Underbart vacker natur med skogbeväxta berg, mestadels teak och pinjeträd.

Här gör vi ett stopp vid ett av vägens rastställen. Här kunde köpas både mat och dryck. Grillen gick för fullt!

Vi stannar vid en by som bebos av Lisu-folket.

På bilden ovan till vänster rensar en kvinna vitlök, odlad i byn.

Bilden till höger visar hur köket såg ut, mycket primitivt.

Maten lagas över öppen eld.

Och så var det byns små charmtroll!

Nästa dag besöker vi den s k "Koumintang-byn" där ättlingar till den kinesiska Koumintang-rörelsen bor. De kommer ursprungligen från Yunnanprovinsen i Sydkina och tvingades fly undan kommunistregimen till de omkringliggande ländernas bergsområden. En inkomstkälla är teodlingen och vi fick prova det gröna kinesiska teet innan vi äkte tillbaka till Mae Hong Son.

I gryningen nästa dag besökte vi den lokala marknaden i Mae Hong Son. Det är traktens bönder som bjuder ut sina varor och hit kommer också munkarna vandrande, barfota, i sina vackert saffransgula klädnader för att samla in dagens föda i sina tennkärl som de ödmjukt och tystlåtet håller fram. Av respekt för munkarnas integritet ombads vi att inte fotografera dem.

Marknadsstånden dignade av fräscha grönsaker, bönor, fisk och mycket annat spännande. Det var en stor marknad med hundratals stånd.

Efter besöket i saluhallarna åkte vi upp på berget Wat Doi Kung Mu (1300 m över havet) för att se de mystiska dimmorna som trakten är känd för.

Efter frukost väntade en båttur på Paifloden för ett besök i landsbyn med de långhalsade Karenkvinnorna eller Padong som de kallas. Kvinnorna hade inget emot att fotograferas, men ville gärna ha en slant i gengäld.  De försörjde sig också genom att väva och sälja helt underbara sjalar och halsdukar. Den här kvinnan hade extremt många ringar runt halsen och även benen. Hon var mycket kortväxt och hade en "vävstol" fäst runt midjan. Hon kunde i princip bara sitta helt rak i ryggen och med raka ben. Jag är evigt tacksam att vi inte har det sättet att smycka oss!

Långbåtarna som vi åkte med var riktiga fartvidunder, men på hemvägen möttes gammalt och nytt färdsätt!

På kvällen flög vi tillbaka till Chiang Mai för en avslutande flodtur på Pingfloden och avskedsmiddag på The Gallery.

Följande dag fortsatte vi med flyg från Chiang Mai till Phuket, för några dagars sol och bad på Seaside Hotel vid Karon Beach.

Vår reseledare Per Sundberg   skickade oss efter hemkomsten en resedagbok där han dels skrivit ned mycket av det han berättat om under resan, dels vad vi hade sett och upplevt dag för dag.

Ett ovärdeligt stöd för minnet och att för att sortera alla fotografier rätt.

Tack Per!

Du kan läsa Pers dagbok   här